پت شاپ آنلاین یاسان پت غرب تهران پت شاب تهران پت شاب پونک

فروشگاه یاسان پت شاپ - پت شاپ آنلاین تهران شماره نماس جهت خرید ۰۹۱۹۵۷۴۱۸۴۱
Blog 3

چگونه جلوی گاز گرفتن توله سگ را بگیریم؟

نوشته: Wailani Sung, PhD, DVM

ترجمه: مریم جوادی الطهران

آیا توله سگ جدید شما هر چیزی که می تواند به دهان بگیرد گاز می گیرد؟ چرا توله سگ ها در جوانی اینقدر گاز می گیرند؟ آیا این طبیعی است یا باید سعی کنید تا مانع از گاز گرفتن توله سگ خود شوید؟

در این بلاگ تجزیه و تحلیل رفتار گاز گرفتن توله سگ و هر آنچه شما می توانید انجام دهید تا از گاز گرفتن او جلوگیری کنید بررسی می شود.

چرا توله سگها گاز می گیرند؟

طبیعی است که توله سگ ها در هنگام  بازی و اکتشاف مانند نوزادن از دندانهای خود استفاده کنند، نحوه آشنایی آنها با جهان، نقش مهمی در اجتماعی شدن آنها دارد و همچنین توله سگ ها در هنگام دندان در آوردن همه چیز را می جوند.

در اینجا چند دلیل برای گازگرفتن توله سگها آمده است.

کشف جهان

توله سگ ها چیزهای زیادی با گاز گرفتن چیزهای اطراف، از جمله توله سگ های دیگر، صاحبشان و از اشیای بی جان، می آموزند. آنها اطلاعات حسی در مورد میزان سختی گاز گرفتن آن شی، طعم آن و اینکه آیا باید این رفتار را تکرار کنند یا خیر دریافت می کنند.

بسته به طعم و استحکام جسم، یک توله سگ ممکن است به گاز گرفتن آن ادامه دهد.

وقتی توله سگها خانه جدید خود را کشف می کنند، ممکن است آنها را در حال گازگرفتن یا جویدن اثاثیه، فرش، موکت، بالش، لباس، کفش، کنترل از راه دور، قاب پنچره، دستگیره در، جعبه شان، تختخواب، ظرف غذا و غیره ببینید.

اگر توله سگ وسایل شما را میجود، چه باید کرد؟

انواع مختلفی از اسباب بازی مخصوص جویدن به توله سگ خود بدهید، و سایر وسایل منزل را که می تواند بجوید از دسترس او دور نگه دارید.

اگر توله سگ خود را در حال گاز گرفتن اشیا نامناسب در اطراف خانه دیدید، با سرو صدا توجه او را جلب کنید و سپس با یک اسباب بازی که می تواند آن را بجود، حواسش را پرت کنید.

جلسات بازی و زمان ورزش زیاد را برای توله سگ خود برنامه ریزی کنید. اگر به آنها تحرک ذهنی کافی ندهید، ممکن است به صورت تصادفی وسایل را بجوند تا خود را سرگرم کنند.

دندان درآوردن توله سگ

در حدود ۱۲ تا ۱۶ هفتگی دندان های دائمی شروع به روییدن می کنند و در این زمان تمایل به جوییدن وسایل در توله سگ بیشتر می شود، ممکن است لثه های توله سگ شما دردناک شود زیرا دندان های شیری توله سگ می افتد و دندان های بالغ در می آیند.

در صورت دندان در آوردن توله سگ چه باید کرد؟

اسباب بازی دندانی می تواند پیشنهاد خوبی باشد برای زمانی که دندان ها به اندازه کافی رشد کردند. اسباب بازی دندانی باعث تسکین درد لثه می شود که معمولا از جنس پلاستیک نرم تری ساخته شده اند تا به دندانهای شیری یا دندان های دائمی آسیب نرساند.

وقتی توله سگ شما با هر اسباب بازی یازی می کند نظارت کنید تا مطمئن شوید که قطعات کوچک را نمی جود و قورت نمی دهد.

رفتار بازی

برخی از توله سگ ها به صورت  خوابیده روی دو دست به صورت نمایشی خود را به توله  سگ های دیگر نزدیک می کنند، پای توله سگ دیگر را می کشند و یا گاز می گیرند تا آنها را ترغیب به بازی کنند. هنگامی که توله سگ ها یکدیگر را گاز می گیرند مهارت مهمی را یاد میگیرند که آن کنترل و مهار گازگرفتگی می باشد.

توله سگ ها با بازی گاز گرفتن می آموزند، چقدر می توانند با دندان های خود فشار بیاورند و وقتی این مقدار فشار را اعمال می کنند چه اتفاقی می افتد.

به عنوان مثال : توله سگ A  با توله سگ B با هم بازی می کنند. وقتی توله سگ A  خیلی محکم  توله سگ B را گاز می گیرد، باعث درد در توله سگ B می شود، توله سگ B پارس خواهد کرد و از ادامه دادن بازی با توله سگ A اجتناب می کند. توله سگ B حتی ممکن است از توله سگ A دور شود.

از طریق این تعامل، توله سگ A میفهمد که اگر محکم گاز بگیرد توله سگ های دیگر با او بازی نمیکنند. بنابراین توله سگ A در بازی آرامتر گاز می گیرد که باعث درد نشود و توله سگ های دیگر ترکش نکنند.

بعضی از توله سگها ممکن است از این طریق یکبار یاد بگیرند، در حالی که بعضی دیگر از توله سگ ها نیاز به تکرار متعدد بازی جهت یادگیری مهار گازگرفتگی داشته باشند.

توله سگ شما سعی میکند با گاز گرفتن، شما در بازی شرکت کنید زیرا از نظر آنها ، این بخشی از رفتار معمولی سگ است. وقتی این اتفاق می افتد شما باید به توله سگ خود آموزش دهید که گاز نگیرد در این مرحله آنها کاملا می فهمند.

اگر توله سگ شما را مجبور به بازی کرد چه باید انجام دهید؟

هیچ وقت توله سگ خود را تشویق نکنید که با دست زدن به انگشتان دست شما آنها را بگیرد، به زودی توله سگ شما بزرگتر شده و دندانهایش هم تیز میشود و در حال بازیگوشی و موقع بازی به شما آسیب می رساند.

اگر توله سگ شما در شروع یا حین بازی گاز گرفت، سر و صدای زیادی ایجاد کنید و بلافاصله از برقراری ارتباط با توله سگ خود دست بکشید و از او برای مدت کوتاهی فاصله بگیرید و به اتاق دیگری بروید و در را ببندید. مخصوصا اگر توله سگ شما در رفتار خود پافشاری کرد.

هر بار که توله سگ شما را گاز میگیرد، این کار را تکرار کنید، آنها به زودی یاد می گیرند که گاز نگیرند. بدون این برخورد توله سگ شما یاد نمیگیرد که چگونه هنگام بازی با شما خود را کنترل کند.

نکاتی جهت جلوگیری از گاز گرفتن توله سگ

در حالی که گاز گرفتن توله سگ یک بخش عادی از رشد او است. مهم است که رفتار او را به درستی مدیریت کنید. شما باید صبور و پیگیر باشید. اگر از رفتار توله سگ خود ناراضی هستید، از دامپزشک یا رفتار شناس حیوانات کمک بگیرید.

در اینجا چند نکته برای موفقیت در جلوگیری از گاز گرفتن توله سگ آمده است:

از بکار بردن اصطلاحات خشن کلامی یا فیزیکی خودداری کنید

اصطلاحات فیزیکی و کلامی به توله سگ شما چگونه رفتار کردن را نمی آموزد، اینها به توله سگ آموزش سرکوب کردن رفتار را می آموزد. استفاده از تنبیه برای آموزش توله سگ منجر به ترس و اضطراب در او می شود.

به توله سگ خود اسباب بازی های مناسب سن او بدهید

  • با عرضه اسباب بازی های مختلف مناسب برای توله سگ شروع کنید، مانند اسباب بازی های پلاستیکی نرم، یک توپ لاستیکی به اندازه توله سگ، یک اسباب بازی با طناب و با یک اسباب بازی جغجغه دار شروع کنید.
  • توله سگ خود را به بازی تشویق کنیدو اسباب بازی را به او نشان دهید، اسباب بازی را بچرخانید و حرکت دهید.
  • هر زمان که توله سگ شما اسباب بازی را می گیرد به مقدار زیادی او را تشویق و تمجید کنید.
  • اگر توله سگ شما دست یا لباس شما را گرفت، فورا آن را عقب نکشید، در عوض فریاد بکشید و دور شوید.
  • اگر توله سگ شما را دنبال کند و به گاز گرفتن پا، مچ پا، و پای شما ادامه دهد به طور کوتاه اتاق را ترک کنید و درب اتاق را ببندید. این یک پیغام واضح برای توله سگ شما است که هر زمان شما را گاز بگیرد، از برقراری ارتباط با او جلوگیری می کنید.
  • بعد از ۱۰ تا ۲۰ ثانیه دوباره برگردید.
  • وقتی توله سگ شما به طرف شما می آید، فورا آنها را با یک اسباب بازی سرگرم کنید.

به زودی ، آنها یاد می گیرند که گازگرفتن اسباب بازی ها به جای شما سرگرم کننده تر است.

با نکات آموزشی مرکز  توجه توله سگ خود را تغییر دهید.

اگر شروع به آموزش توله سگ خود کرده اید، می توانید توله سگ خود را هدایت کنید تا رفتارهای دیگری انجام دهد.

  • هر زمان که توله سگ شما گاز میگیرد با ایجاد سر و صدا حواسش را پرت نمایید.
  • وقتی که عمل گاز گرفتن را متوقف می کنید، بلافاصله آنها را به انجام اعمالی مانند نشستن، ماندن، آمدن، و غیره که نیازی به گاز گرفتن ندارد، هدایت نمایید.
  • برای تکرار این رفتارها، توله سگ خود را تشویق کنید و به او تشویقی های زیادی بدهید.

کلاسهای اجتماعی شدن توله سگ را امتحان نمایید

شرکت در کلاسهای معاشرت توله سگ یک بخش مفید و مهم در آموزش توله سگ شماست.

در کلاس آنها یاد میگیرند که با توله سگها ی مختلف در اندازها، نژادها و جنس های مختلف ارتباط برقرار کنند. کلاس های توله سگ ها همچنین یک محیط کنترل شده را فراهم می کند که در آن می توانند از تعامل با دیگر توله سگ ها رفتار مناسب و رفتارهایی که مورد تایید نیستد را بیاموزند.

آسیب و گاز گرفتن در سگ های بالغ

آموزش بازدارندگی گاز گرفتن به توله سگ که فک آن فشار زیادی وارد نمی کند بسیار آسانتر است. از نظر دیگر، شما با سگی برخورد خواهید کرد که طوری گاز میگیرد که باعث کبودی یا سوراخ شدن می شود.

اگر مهار گاز گرفتگی را به توله سگ خود آموزش ندهید و اشیای مناسب را برای جویدن به آنها ندهید، آنها تبدیل به یک سگ نوجوان پرشور می شوند که مدیریت و کنترل آن خیلی دشوارتر است.

با این حال، این بدان معنا نیست که شما نمی توانید به آنها در یادگیری مهار گاز گرفتگی در بزرگسالی کمک کنید. این مفاهیم مشابه را می توان به سگ های نوجوان و بزرگسال هم آموزش داد که در زمانی که توله سگ بودند مهار گاز گرفتگی را یاد نگرفتند.

اگر سگ نوجوان یا بزرگسال شما طوری گاز می گیرد که دست شما را زخمی میکند. از یک نفر کمک بگیرید. متخصص رفتار، مانند رفتار شناس دامپزشکی یا افراد دارای گواهی رفتار شناسی حیوانات هستند می توانند به شما کمک شایانی کنند.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید