پت شاپ آنلاین یاسان پت غرب تهران پت شاب تهران پت شاب پونک

فروشگاه یاسان پت شاپ - پت شاپ آنلاین تهران شماره نماس جهت خرید ۰۹۱۹۵۷۴۱۸۴۱
14

آیا گربه من باردار است؟

نوشته: ماریس مونکویس، سیگنه مونکویکا

 

متأسفانه، اصلاً مهم نیست که شما چقدر مراقب گربه تان هستید، اگر یک گربه خانگی عقیم نشده در خانه دارید، هیچ روش تضمین شده ای برای جلوگیری از بارداری گربه وجو ندارد. بنابراین، گاهی اوقات بهتر است برخی علائم بارداری در گربه ها را بشناسید.

این مقاله می تواند برای کسانی که قصد بچه دار شدن گربه خود را دارند و یا می خواهند با علائم اولیه و ثانویه بارداری گربه ها و برخی علائم تشخیصی شروع درد زایمان آشنا شوند مفید می باشد.

علائم اولیه بارداری در میان گربه ها:

بارداری گربه ها ۶۰ تا ۶۷ روز طول می کشد و به طور میانگین این دوره ۶۵ روز یا تقریباً ۹ هفته است.

در اولین هفته های بارداری، علائم بارداری خیلی مشخص نیستند و به راحتی نمی توان فهمید که گربه باردار است. برعکس تست های اولیه بارداری برای انسان، هیچ تست اولیه بارداری برای گربه ها وجود ندارد.

علائم اولیه بارداری در میان گربه ها در بازه زمانی ۲ تا ۴ هفته بعد از جفت گیری مشاهده می شود. این علائم شامل موارد ذیل هستند:

  • توقف دوره اوج میل جنسی: اگر گربه شما قبلاً به طور منظم دوره اوج میل جنسی خویش را تجربه می کرد اما ناگهان این دوره متوقف شده و به آرامش می رسد، ممکن است دلایل مختلفی برای توقف میل جنسی گربه مطرح شود: اینکه دیگر فصل تولید مثل به پایان رسیده، گربه شما باردار است یا اینکه گربه بیمار است. اگر تنها گربه شما این علامت را دارد نمی توان گفت که دقیقاً این گربه باردار است اما این علامت جزء اولین علائم بارداری است که صاحبان گربه ها می توانند آن را مدنظر قرار دهند.
  • “تهوع صبحگاهی” گربه ها: این علامت بارداری در میان گربه ها و انسان مشترک است و هر دو در هنگام بارداری از تهوع رنج می برند. اما تنها علامت مشترک بین انسان و گربه همین علامت است. خانم های باردار ممکن است حتی ماه ها تهوع داشته باشند اما گربه ها تنها چند روز تهوع بارداری را تجربه می کنند به صورتی که این علائم از روز ۲۱ تا روز ۲۷ بعد از جفت گیری آغازمی شود. تهوع صبحگاهی به صورت استفراغ، بی حوصلگی و کاهش اشتها ظاهر می شود. بهتر است که بگوییم اگر گربه شما بیشتر از یک روز تمایلی به غذا خوردن ندارد بهتر است او را به یک دامپزشک نشان دهید.
  • افزایش اشتها: در صورتی که گربه تهوعی نداشته باشد ممکن است حتی بعد از شروع دوره بارداری اشتهایش نیز افزایش یابد. این مسئله به دلیل افزایش تقاضای انرژی و رشد بیشتر جنین رخ می دهد.

بهترین روش برای تأیید قطعی بارداری گربه ها مراجعه به یک دامپزشک است.

  • سونوگرافی شکمی: بارداری در میان گربه ها را می توان بعد از ۱۵ روز از جفت گیری از طریق سونوگرافی شکمی تأیید نمود. اما نتایج دیگر همچون ضربان قلب بچه گربه تازه بعد از ۲۰ روز از بارداری قابل مشاهده است.
  • معاینه شکمی: جنین گربه را می توان از طریق معاینه لمسی شکم در کلینیک دامپزشکی در بازه زمانی ۲۰ روز پس از جفت گیری حس نمود. این کار باید توسط دامپزشک انجام شود، اگر این کار را در خانه انجام دهید خطرات بسیاری متوجه گربه و بچه اش خواهد شد.

علائم ثانویه بارداری در میان گربه ها:

اغلب اگر حواستان به علائم سیکل اوج میل جنسی یا تغییرات رفتاری گربه تان نباشد، علائم ذیل جز مهمترین علائم بارداری گربه ها هستند.

شاید این علائم به اشتباه علائم اولیه بارداری در نظر گرفته شوند. اما در واقعیت، با توجه به دوره بارداری گربه تان، علائم ذیل زمانی ظاهر می شوند که دوره بارداری به نصف رسیده باشد.

  • بزرگتر شدن نوک سینه و تغییر رنگ: در بازه زمانی ۳۵ روز بعد از جفت گیری، نوک سینه گربه شما به رنگ صورتی درآمده و متورم می شود.
  • بزرگتر شدن شکم: با رشد جنین در شکم مادر، شکم وی نیز بزرگتر می شود. این حالت تقریبا ۳۵ روز بعد از بارداری رخ می دهد. با بزرگتر شدن شکم، معاینه با دست برای تشخیص بارداری دیگر امکان پذیر نیست. با نزدیک شدن به زمان زایمان، شکم گربه بیشتر شبیه گلابی می شود.
  • تست های خانگی بارداری برای گربه ها: بعد از ۳۰ روز از بارداری گربه ها، صاحبان آنها می توانند از تست بارداری استفاده کنند تا سطح هورمون رلاکسین اندازه گیری شود. رلاکسین علاوه بر کارکردهای دیگر، به بزرگ شدن استخوان لگن کمک کرده و بدین صورت زایمان راحت تر صورت می گیرد. بنابراین، با نزدیک شدن به زمان تولد، سطح این هورمون به طور قابل توجهی افزایش می یابد. یکی از معایب این تست الزامی بودن گرفتن نمونه خون از گربه است که به تجربه کافی در این زمینه نیاز دارد. اما می توانید در این مورد از دامپزشک خود کمک بخواهید.
  • حرکت جنین: یکی از علائم ثانویه بارداری گربه ها حرکت جنین در شکم گربه مادر است که از روز ۴۵ ام حاملگی آغاز می شود. اما در زمان حرکت جنین، شکم مادر روز به روز بزرگتر شده و دیگر قطعاً مطمئن خواهید بود که گربه تان باردار است.
  • جستجوی لانه: با نزدیک شدن به زمان زایمان، گربه ماده به دنبال یک محل ساکت و آرام می گردد تا محل مناسبی را برای بچه خویش آماده کند. گربه مادر به این دلیل به این مکان آرام پناه می برد که بدون دغدغه خاصی عمل زایمان را به راحتی انجام دهد و به همین دلیل در محیط های خیلی شلوغ، بچه گربه ها بدون اینکه کسی به آنها توجه کند به دنیا می آیند. ناگفته نماند که اگر شما در این زمینه حساس هستید با ایجاد یک محیط امن و ساکت و در دسترس می توانید به گربه خود کمک کنید که به راحتی مراحل زایمان را پشت سر گذارد.

منبع: PET-happy

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید