پت شاپ آنلاین یاسان پت غرب تهران پت شاب تهران پت شاب پونک

فروشگاه یاسان پت شاپ - پت شاپ آنلاین تهران شماره نماس جهت خرید ۰۹۱۹۵۷۴۱۸۴۱

تابستان ممکن است فصل مورد علاقه صاحبان سگ های خانگی باشد. بسیاری از کارهای سرگرم کننده برای انجام با هم، پیاده روی، حفاری در خاک، استفاده از اسباب بازی های مختلف و فعالیت در محوطه باز، از جمله جذابیت های فصل تابستان هستند. در حالی که شب های گرم تابستان نیز می تواند باعث آزار و اذیت سگ های خانگی شود، نیش زنبور و پشه ها نیز می توانند آن ها را با مشکلاتی رو به رو کنند. این مهمانان ناخوانده نه تنها انسان ها را نیش می زنند، بلکه ناقل بیماری های مختلفی نیز هستند. اگر حمله پشه ها باعث نارضایتی حیوان خانگی شوند، احتمالا نیاز خواهد بود که از مواد آفت کش استفاده کنیم. سیترونلا یکی از این آفت کش ها است. سیترونلا، ماده دافع آفات طبیعی و بسیار پر کاربرد است که به اشکال مختلف از محصولات گیاهی گرفته تا اسپری ‌ها وجود دارد.

اگر چه سیترونلا ممکن است برای ما انسان ها بدون ضرر باشد، اما آیا سیترونلا برای سگ ها بی خطر هستند و نمی توانند باعث بروز مشکل در سلامتی آن ها شوند؟ بیایید پاسخ این سوال را پیدا کنیم. پاسخ کوتاه برای این سوال، این است که نه. نمی توان دقیقا این سخن را گفت. یک دامپزشک آنچه را که باید در مورد سیترونلا بدانید و سایر روش های ایمن دفع پشه را می تواند به شما بگوید. بنابراین اگر سوالی در این مورد دارید، با یک دامپزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید‌.

سیترونلا چیست؟

وقتی می گوییم “سیترونلا”، به دو گیاه مختلف اشاره می کنیم. چمن سیترونلا (از گونه Cymbopogon) و شمعدانی معطر (Pelargonium citrosum) که به عنوان گیاه پشه یا شمعدانی سیتروزا شناخته می شود، این دو کلمه هستند. روغن سیترونلا از چمن به دست می آید.

شمعدانی بوی سیترونلا دارد اما در واقع حاوی روغن سیترونلا نیست. محققان دریافته ‌اند که اسانس ‌ها و عصاره‌ های علف‌ ها در دور نگه داشتن پشه ‌ها موثر اند. بنابراین سیترونلا را به یک محصول دافع حشرات محبوب تبدیل می ‌کند.

آیا سیترونلا برای سگ های خانگی بی خطر است؟

 

فراتر از گیاهان، انواع مختلفی از محصولات سیترونلا مانند شمع، اسانس و اسپری وجود دارد. در شرایط مختلف، شما می توانید از اشکال متناسب با مورد مصرف استفاده کنید. با این حال، این محصولات امن ‌ترین روش ‌ها برای استفاده بر روی بدن یا در اطراف محل زندگی سگ خانگی شما نیستند.

علیرغم اینکه شمع ‌ها و روغن‌ های سیترونلا به ‌عنوان محصولاتی با ارزش به بازار عرضه می ‌شوند، می ‌توانند عوارض جانبی مضری برای سگ خانگی شما به همراه داشته باشند. در مورد گیاهان سیترونلا، باید این نکته را بدانید که اگر بلعیده شوند، می توانند برای سگ ها سمی باشند و ممکن است علائم خفیف تا شدید مسمومیت ایجاد کنند.

گیاهان سیترونلا

چمن سیترونلا دارای روغن های طبیعی است که می توان از آن ها برای دور نگه داشتن آفات استفاده کرد. اما وقتی صحبت از اثربخشی این گیاه می شود، در واقع برای پیشگیری از تهاجم پشه ها کار زیادی انجام نمی دهد. این مسئله به این علت است که شما به غلظت بیشتری از روغن سیترونلا نسبت به گیاهانی که به تنهایی می توانند استفاده شوند، نیاز دارید.

(کدام گیاه موثر است؟ بادرنجبویه! اما شما باید آن را از حیوانات خانگی خود نیز دور نگه دارید، زیرا سمی است). به طور کلی، اسانس های گیاهی و اسید تانیک محرک گوارشی برای حیوانات خانگی هستند. این شرایط می تواند منجر به بروز درد شکم، استفراغ یا اسهال در توله سگ خانگی شما شود.

اگرچه مقدار کمی از این گیاهان در صورت بلعیده شدن توسط سگ خانگی هیچ مشکلی ایجاد نمی ‌کند. اما مهم است که مطمئن شوید سگ خانگی شما این گیاه را نمی ‌خورد. اگر سیترونلا بیش از حد بلعیده شود، سگ خانگی شما ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

  • تشنج
  • استفراغ
  • هایپرترمی
  • تنفس سریع
  • ترشح بیش از حد بزاق
  • سیانوز (تغییر رنگ پوست یا لثه به رنگی مایل به آبی)

برای اینکه از خوردن سیترونلا یا هر گیاه دیگری توسط سگ خانگی تان در حیاط خلوت پیشگیری کنید، سعی کنید از یک مانع استفاده کنید تا منطقه محل بازی حیوان خانگی تان را از محدوده خطرناک خارج کنید. این کار می تواند سگ خانگی تان را ایمن نگه دارد.

با این حال، اگر درباره روش های پیشگیری از بروز این مسمومیت سوالی دارید، با یک دامپزشک تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

شمع سیترونلا

به طور کلی، شمع‌ های سیترونلا به‌ عنوان یک ماده ضروری فصلی برای پیشگیری از رسیدن پشه‌ های تشنه به خون در نزدیکی شما یا سگ‌ های خانگی تان به طور گسترده تبلیغ می ‌شوند. با این حال، مطالعات نشان می‌ دهند که شمع ‌های سیترونلا به علت غلظت کم سیترونلا محافظت زیادی نمی ‌کنند.

اگر سگ خانگی شما شمع سیترونلا را بخورد، می تواند علائم گوارشی (استفراغ و اسهال) ایجاد کند و موم ممکن است به عنوان یک ملین عمل کند و باعث بروز اسهال شدید شود. تنها تنفس دود شمع، با رایحه سیترونلا یا بدون آن، می تواند برای سگ خانگی شما مضر باشد. به خصوص اگر توله سگ خانگی شما با آسم یا هر مشکل تنفسی دیگری رو به رو باشد.

علاوه براین، بهتر است حیوان خانگی خود را از شمع های سیترونلا دور نگه دارید. اگر این شمع ها را در اطراف حیوان خانگی خود می سوزانید، لطفاً مطمئن شوید که در یک فضای بسته نیستید تا حیوان خانگی شما بتواند هوای تازه دریافت کند، زیرا این دود ممکن است یک تحریک کننده خفیف تنفسی باشد.

اگر می‌ خواهید یک شمع سیترونلا بسوزانید، یکی را در بیرون روشن کنید و اگر حیوان خانگی ‌تان برای مدتی در حیاط خلوت به شما ملحق شد، بر حیوان خانگی تان نظارت کنید. اما به خاطر داشته باشید که در حالی که یک شمع با بوی دلپذیر را استشمام خواهید کرد، به احتمال زیاد همچنان پشه ها دور خواهند شد. زیرا آن ها این بو را دوست ندارند.

روغن های ضروری سیترونلا

 

مصرف روغن های ضروری در حیوانات خانگی پیچیده و خطرناک هستند. اینکه آیا یک اسانس برای استفاده در هر جایی نزدیک (یا روی) بدن سگ خانگی ما بی خطر است یا خیر، بستگی به این دارد که محصول رقیق شده است یا خیر؟ علاوه براین، غلظت روغن آن باید بسیار پایین باشد.

هیچ وقت از روغن های ۱۰۰ درصد غلیظ برای حیوان خانگی خود استفاده نکنید. روغن های ضروری سیترونلا، روغن های فراری هستند که از مخلوط هیدروکربن های پیچیده و سایر مواد شیمیایی تقطیر شده از مواد گیاهی تشکیل شده اند. به علت تنوع طبیعی در نوع و مقدار محتوای اسانس یک گیاه خاص، فرمولاسیون های مختلف بسته به کیفیت استاندارد تولید کننده می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

باید این نکته را بدانید چیزی که اسانس ها را به طور بالقوه برای سگ های خانگی مضر می کند، خواص سمی متفاوت آن ها و شدت خطرات ناشی از استفاده از آن ها است. با این حال، روغن های ضروری سیترونلا سمیت حاد کمی دارند، اما اگر به صورت موضعی به مقدار زیاد خورده یا جذب شوند، به طور بالقوه می توانند باعث بروز عوارضی مانند استفراغ، ترشح بیش از حد بزاق، هایپرترمی، تنفس سریع، تشنج، سیانوز و یا شوک شوند.

این محصولات هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شوند، می توانند منجر به بروز استفراغ شوند. علاوه براین می تواند باعث ایجاد تحریک یا بثورات پوستی شود. بنابراین، اگرچه روغن‌های ضروری سیترونلا ممکن است به خلاص شدن حیاط خلوت یا خانه شما از شر پشه ‌ها کمک کنند، اما بهتر است از استفاده این اسانس در نزدیکی سگ خانگی خود اجتناب کنید.

اسپری سیترونلا

به طور کلی، دامپزشکان توصیه می کنند از استفاده از اسپری های مبتنی بر سیترونلا بر روی بدن یا نزدیکی سگ خانگی خود خودداری کنید. زیرا این اسپری ها دارای پتانسیل ایجاد عوارض جانبی مضر هستند. از آن جایی که اسپری ‌های سیترونلا به صورت موضعی استفاده می ‌شوند، می ‌توانند باعث تحریک پوست یا بروز بثورات پوستی شوند، به خصوص در غلظت ‌های بالا می توانند این عوارض را ایجاد کنند.

از آن جایی که حیوانات خانگی ما خود را اصلاح می کنند. در صورت مصرف در غلظت های بالا، احتمال بلع و تحریک دستگاه گوارش وجود دارد. اگر این محصول به چشم برود، می تواند باعث بروز تحریک شود. بنابراین باید این مواد سمی را از دسترس حیوان خانگی خود دور نگه دارید.

در صورتی که متوجه شده اید حیوان خانگی تان مقدار قابل توجهی مواد سمی بلعیده است، پیش از هر کاری با یک دامپزشک تماس بگیرید. با این حال، در صورت بروز عوارض نامطلوب و اورژانسی، هر چه سریع تر حیوان خانگی خود را به یک کلینیک مخصوص حیوانات خانگی انتقال دهید.

مواد دافع پشه سگ های خانگی چیست؟

 

محصولات دافع حشراتی که در بازار وجود دارند، ممکن است باعث شوند که حیوان خانگی شما با عوارضی رو به رو شوند. با این حال، برخی از محصولات وجود دارند که ممکن است برای حیوان خانگی تان مناسب باشند. برای تهیه این محصولات، می توانید با یک دامپزشک تماس بگیرید.

به عنوان یک ‌اصل کلی، محصولات حاوی پرمترین مانند K9 Advantix II و Vectra 3D دارای ویژگی ‌های پشه ‌گریزی هستند، در حالی که حیوان خانگی شما را از کک ‌ها و کنه ‌ها نیز دور نگه می‌ دارند. هر دو محصول حاوی حشره کش هستند و  به صورت موضعی استفاده می شوند و می توانند تا هفته ها پس از استفاده از توله سگ خانگی شما محافظت کنند.

مانند هر درمان دیگری، با دامپزشک حیوان خانگی خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این گزینه برای توله سگ خانگی شما مناسب است. اگر می خواهید خط دفاعی دیگری برای پیشگیری از حمله آفات به حیاط خانه خود اضافه کنید. کاشت گیاهانی مانند ریحان، بادرنجبویه، رزماری و نعناع ممکن است برای هدف شما مفید باشد.

فقط مطمئن شوید که سگ خانگی شما نمی تواند این گیاهان را مصرف کند. علاوه براین، محصولات مختلفی وجود دارد که حاوی روغن ‌های ضروری از گیاهان ذکر شده هستند که می ‌توانند برای دفع پشه ‌ها استفاده شوند. اما ممکن است مانند محصولات مبتنی بر پرمترین کارایی نداشته باشند.

اگر از هر یک از این مواد دافع استفاده می ‌کنید، دستورات برچسب را به دقت دنبال کنید تا از مصرف دوز مناسب برای سگ خانگی‌ تان اطمینان حاصل کنید. علاوه براین، هرگز از محصولات مبتنی بر DEET یا محصولاتی که برای سگ ها ایمن نیستند استفاده نکنید.

Rate this post